Friday 27 July 2012

Manusia & PhD

Holla semua!
Firsly, aku nak bgtau yg PhD kt sini aku refer as 'Perasaan Hasad Dengki'.. Bila manusia ada sifat tu mula la x senang dduk bila tgk org len lebih sikit dr dia.. Padahal selama ni org len x pnh amik 'pot' pun dgn life die n x pnh ksh pun dgn harta duniawi dia tu, then bila ade org len lbih sikit dr dia, mula lah gelabah sendiri smpai snggup buat ape je utk tgk org tu jatuh n klu boleh trus terlentang terus. Issshhh apa punya org la prangai mcm tu.. So sbgai peringatan utk diri aku sndri, aku nak share mcmana nak jauhkan <lg bgus klu trus buang jauh2> prsaan ni dlm diri kite semua..


#1: Jadikan kejayaan seseorg tu sbagai pembakar semangt utk kita bjaya & nak jd mcm dia.. Bukan nye bila tgk org len bjaya @ lbih skit dr kite, kte trus sebar fitnah kt dyrg.. Jgn3, x bek mcm tu nokk.haha..
#2: Jgn start bercerita kt membe2 kite <klu bnde bek xpe la.hee> coz slalunye mula2 kite elok je bila tgk org tu bjaya/beli bnde baru, tp bila dah start b'gosip dgn membe2, lain plak jd nye..mcm mane tu ? :)
#3: Sentiasa b'fikiran positif bila prsaan cemburu start dtg menjengah hati kite.. Cuba sedapkan hati kite bila kte start cemburu.. Cnthnye, 'tu semua rezeki dia, bia lah, mgkin next time rezeki aku plak'


Kesimpulannya, x elok ade PhD ni dlm diri kte lain la klu PhD yg lpas Master tu =P..
Mungkin sebab Phd seseorg tu, akan ada org lain yg akan terluka :(
sumber gmbr: google
p/s: mesti korg pelik kn knpa tetba aku kua kn topik mcm ni di bulan puasa yg indah lg memerlukan kesabaran ni kn? :).. Sbbnya aku dah x tau nak ckp ape lg dgn org yg ade PhD ni :)

No comments:

Post a Comment

Hi,
Thanks 4 the comment,
Budi Bahasa Budaya Kita =)